Radio test no2 Radioprøve 2 1 / 12 13. Radiotelefoni frasen ”MAYDAY” skal anvendes: a) Som indledning til den første il- korrespondance b) Som indledning til den første nød- korrespondance c) Efter stationens kaldesignal og eget fulde kaldesignal i forbindelse med en il- melding d) Ved påbegyndelse af hver melding i en nød- korrespondance 2 / 12 17. Hvorledes staver man til ”ZYCHO” med det fonetiske alfabet? a) Zulu Yankee Sierra Hotel Oscar b) Zierra Yankee Charlie Hotel Oscar c) Zulu India Charlie Hotel Oscar d) Zulu Yankee Charlie Hotel Oscar 3 / 12 22. Hvad er korrekt tilbagelæsning af flg. instruktion ” O-BC TILLADT AT STARTE BANE 29, VIND ER 320 GRADER 12 KT”? a) Vinden forstået, tilladt at starte bane 29, O-BC b) Tilladt at starte bane 29, O-BC Modtaget, starter bane 29, OBC d) Starter, OBC 4 / 12 16. En udsendelse af en SIGMET er klassificeret som: a) Meteorologisk melding (4. prioritet ) b) Melding vedr. flyvningens sikkerhed ( 4. prioritet ) c) Meteorologisk melding ( 5. prioritet ) d) En il-melding ( 2. prioritet ) 5 / 12 20. Hvad betyder standard frasen ”BREAK BREAK”? a) Indikerer at udveksling af kommunikation er afsluttet og at der ikke ventes svar. b) Indikerer ophold mellem dele af en melding. c) Indikerer tilladelse til visuel manøvrering i en anflyvning med cirkling til bane i brug. d) Indikerer ophold mellem meldinger udsendt til forskellige fly i en meget travl ATC tjeneste. 6 / 12 19. Hvad betyder standardfrasen ”VENT” udtalt af ATC ved første indledende opkald? a) Lyt på frekvens ( xxx,xx MHz ) b) Vær klar til afgang. c) Jeg forstår din besked og vil følge den d) Vent og jeg kalder tilbage. 7 / 12 23. Et af flg. kaldesignaler kan ikke forkortes, hvilket? a) Scandinavian 450 b) King Air N-200KA c) LN-ABC d) Maersk Air Y-APM 8 / 12 14. Hvorledes defineres situation som kræver en il- melding? a) En situation hvor nogen er truet af en alvorlig og/eller overhængende fare som kræver øjeblikkelig assistance. b) En situation vedrørende sikkerheden i et fly eller et andet fartøj eller sikkerheden for personer ombord eller i syne hvor der kræves øjeblikkelig assistance. c) En situation vedrørende sikkerheden i et fly eller et andet fartøj eller sikkerheden for personer ombord eller i syne hvor der ikke kræves øjeblikkelig assistance. d) En situation hvor man er truet af alvorlig og/eller overhængende fare men som ikke kræver øjeblikkelig assistance. 9 / 12 15. Hvordan er den korrekte fraseologi fra en ATC enhed i forbindelse med afslutning af nødkorrespondance og radiotavshed? a) ”MAYDAY annulleret” b) ”Genoptag udsendelse, normale operationer” c) ”Nødtrafik afsluttet” d) ”MAYDAY trafik afsluttet” 10 / 12 18. Hvad er korrekt radio transmissions teknik? e) Der anvendes standard fraseologi i normalt toneleje, talehastigheden skal ikke overstige 100 ord pr. minut, lydstyrken holdes konstant. f) Tal højt og tydeligt. g) Standard fraseologi udtalt i højt tempo ( på travle frekvenser ). For at sikre god modtagelse tales med høj styrke. h) Tal i normalt toneleje, ordhastigheden ikke over 100 ord pr. minut, der anvendes samme fraseologi som lokal ATC og lokale brugere. 11 / 12 21. Hvad betyder standard frasen ”ROGER” udtalt af ATC enhed? a) Jeg forstår din melding og vil efterkomme. b) Jeg har modtaget hele din melding. c) Det er korrekt d) Det er tilladt at fortsætte under de nævnte forhold. 12 / 12 24. Hvornår må et fly anvende forkortet kaldesignal? a) Hvis det ikke skaber forvirring må forkortet kaldesignal anvendes. b) Kun efter indledende opkald er foretaget med fuldt kaldesignal. c) Hvis den kaldte luftfarts station har samme kaldesignal som den før kaldte station. d) Kun efter den kaldte station har benyttet forkortet kaldesignal i tilbagemeldingen. Your score is The average score is 85% 0% Restart quiz Radioprøve 3 1 / 12 36. Hvilken af følgende meldinger kræver ikke tilbagelæsning? a) OY-….Bane 22L i brug for landing b) OY-…Trafikken er en PA 31 på finale bane 11. c) OY-… Information F, QNH 1021 er gældende nu d) OY-… Stig til FL 190 på heading 250. 2 / 12 29. En af følgende stationer giver ikke instruktioner – men kun informations- og rednings- tjeneste. a) Gardemoen Delivery b) Landvetter Ground c) Thisted AFIS d) Bremen Radar 3 / 12 26. Hvilken af følgende ”Radiochecks” er udført korrekt? a) ”Billund Tower, O-BC, radiocheck” b) “Billund Tower, OY-ABC, radiocheck på 119,0” c) “Billund Tower, OYABC, test på 119,0” d) “Billund Tower, OY-ABC, hvordan læser du mig” 4 / 12 31. Du flyver over Roskilde Fjord i 1500 fod idet du ser et nødblus der er sendt fra en sejlbåd som er kæntret. En person befinder sig i vandet ved siden af båden. Hvad vil du foretage dig? a) Sende en il-melding til Roskilde Tower startende med ”3 x Pan-Pan, Roskilde Tower” derefter fuldt kaldesignal og en beskrivelse af situationen, position og intentioner. b) Sende en nød-melding til Roskilde Tower startende med ”3 x Mayday, Roskilde Tower” derefter fuldt kaldesignal og en beskrivelse af situationen, intentioner og position. c) Sende en nødmelding på 121,5 MHz startende med ”alle stationer”, fuldt kaldesignal, samt en beskrivelse af situationen, intentioner og position. d) Kontakte Roskilde Tower og informere dem i klart sprog om situationen, idet der ( i dette tilfælde) ikke er nogen il- eller nød- situation der angår luftfart 5 / 12 33. I forbindelse med ankomst til eller afgang fra en lufthavn, hvilke dele af meldingen skal så læses tilbage? Angiv det mest korrekte svar. a) Bane i brug, jordvind og trafik informationer. b) Banetilstand, information om afgående trafik og temperatur. c) QNH og bane i brug. d) Bane i brug, QNH og SSR transponderkode. 6 / 12 27. Når der er lavet en fejl i en transmission skal: a) Ordet ”annuller” skal siges og derefter skal den korrekte melding sendes b) Ordet ”rettelse” skal siges og derefter skal den korrekte melding sendes c) Ordet ” jeg gentager” skal siges og derefter skal den korrekte melding sendes d) Ordet ” negativ” skal siges og derefter skal den korrekte melding sendes 7 / 12 25. Hvilken af følgende meldinger med indledende opkald og svar er korrekt / korrekte? a) ”Roskilde Tower, O-BC” – ” O-BC, Roskilde Tower – kom” b) ”Kastrup Tower, Scandinavian 593” – ”Scandinavian 593 - Kastrup Tower – kom” c) “Tower, Citation – BC” – “Roskilde Tower, Citation – BC, go ahead” d) Alle ovennævnte svar er korrekte 8 / 12 28. Hvad er korrekt tilbagelæsning på flg. melding: O-EB, identificeret, drej til venstre heading 350, stig til FL 190, ingen restriktioner på hastighed. a) Identificeret, heading 350 stig til 190, ingen restriktioner på hastighed, O-EB b) Venstre 350, op i Level 190, fri hastighed, O-EB c) Heading 350, stig FL 190, O-EB d) Drejer til venstre heading 350, stiger til FL 190, ingen restriktioner på hastighed, O-EB 9 / 12 32. Beskriv udbredelsen af radiobølgerne fra en VHF radio: a) Sker i rette linier b) Som refleksion mellem jorden og tropopausen c) Som jordbølger d) VHF bølger vil finde det højest beliggende punkt og ramme det. 10 / 12 30. Når tilfredsstillende kommunikation mellem fly og luftfarts station er etableret: a) Må man undlade flyets kaldesignal b) Luftfarts stationens stednavn eller tjenesteenhedsnavn må udelades. ( f.eks. Thisted O-BC…. Eller AFIS O-BC ……) c) Kun stednavnet kan udelades ( f.eks. Tower O-BC ……) d) Både a) og b) er korrekt 11 / 12 34. Lufttryk meddeles som: a) QNH opgivet i millibar. b) QNH eller QFE opgivet i millibar. c) QNE opgivet i kviksølv søjle. d) QNH eller QFE opgivet i hektoPascal. 12 / 12 35. Hvilken af følgende stationer kan give dig flyvekontrol tjeneste? a) Information b) Apron c) AFIS d) Approach Your score is Radioprøve 4 1 / 12 45. Hvilken fraseologi anvendes hvis man har erklæret en nødsituation og ønsker at afblæse den? a) ”ikke mere nød” b) ”Nødtrafik afsluttet” c) ”Annuller MAYDAY” d) ”Annuller nødmelding” 2 / 12 39. Beslutningen om at forkorte flyets kaldesignal tages af: a) Fartøjschefen alene b) Af lufttrafik tjenesteenheden (ATC) c) Før hver flyvning i samarbejde med fartøjschefen d) Kun når det er absolut nødvendigt for at undgå misforståelser. 3 / 12 38. Kaldesignalet N835LB kan forkortes til: a) November Lima Bravo b) November 5 Lima Bravo c) 3 5 Lima Bravo d) Både a) og b) er korrekte 4 / 12 46. Hvis der er en nødsituation kan jordstationen ønske at standse anden udsendelse på frekvensen. Fraseologien i forbindelse med det er: a) Stop udsendelse, MAYDAY. b) Hold mund på grund af nødtrafik c) Radiotavshed stop udsendelse d) Nødtrafik på frekvens 5 / 12 48. Angiv frekvensen du vil anvende i en nødsituation. a) VHF frekvensen 121.5 MHz b) Den frekvens du er på c) På 156,8 MHz d) Hvilken som helst frekvens kan anvendes i en nødsituation. 6 / 12 44. Hvilken fraseologi anvender en station som modtager en nødmelding? a) MAYDAY opfattet b) Modtaget MAYDAY c) Nødtrafik modtaget d) Nødsituation forstået 7 / 12 40. Angiv den korrekte læselighedsskala. a) 1 fuldstændig læselig, 2 læselig, 3 læselig med besvær, 4 læselig af og til, 5 ulæselig b) 1 ulæselig, 2 læselig af og til, 3 læselig med besvær, 4 læselig, 5 fuldstændig læselig c) 1 ulæselig, 2 læselig med besvær, 3 læselig af og til, 4 læselig, 5 fuldstændig læselig d) 1 fuldstændig læselig, 2 læselig, 3 læselig af og til, 4 læselig med besvær, 5 ulæselig 8 / 12 41. Hvis du ønsker at teste dit radioudstyr, hvordan starter du så et korrekt prøveopkald a) Kastrup Tower, OYFIH hvordan er læseligheden på 118,57 b) Houston Control, OIH hvordan læser du mig c) Roskilde Tower, OYFIH radio check på 118,9 d) Ålborg Tower, OYFIH anmoder om radiocheck 9 / 12 42. Hvornår må man udsende en nødmelding? a) Når man føler behov for prioritet b) Kun når du ser en eller anden i nød. c) Når flyet og nogen ombord er truet af fare og der kræves øjeblikkelig assistance d) Når passagerer ombord er i en situation, som angår deres sikkerhed, men ikke kræver øjeblikkelig assistance. 10 / 12 43. Hvilken transponderkode anvendes ved nød. a) 2000 b) 7500 c) 7600 d) 7700 11 / 12 47. Når en nødsituation er ophørt og der har været radiotavshed, kan denne ophæves med fraseologien: a) ”Normal kommunikation tilladt” b) ”Nødtrafik afsluttet” c) ”MAYDAY afsluttet” d) ”Frekvensen er åben igen” 12 / 12 37. I en nødsituation skal dit kaldesignal forkortes: a) Aldrig b) Så meget som muligt for at undgå misforståelser og hurtig-gøre nød kommunikationen c) Ifølge de normale regler for forkortelse af kaldesignaler som beskrevet i JAR FCL1. d) Hvis flyet er kendt af den pågældende flyveleder. Your score is Radioprøve 5 1 / 12 56. Hvad er det rette kaldesignal til en station som yder kontrol med ankommende og afgående fly a) Control b) Approach c) Arrival d) Radar 2 / 12 49. Angiv den korrekte nødmelding a) 3 x MAYDAY, stationens kaldesignal, eget kaldesignal, arten af nød, intentioner, position, højde, heading, andre informationer 3 x MAYDAY, eget kaldesignal, arten af nød, intentioner, position, højde, heading, andre informationer 3 x HILFE, eget kaldesignal, arten af nød, intentioner, position, højde, heading, andre informationer 3 x MAYDAY, stationens kaldesignal, position og beskrivelse af situation 3 / 12 59. Når man ”transmitterer blindt” skal følgende frekvens anvendes: a) Altid på 121,5 MHz b) Alle frekvenser på lufttrafik stationer skal anvendes c) Bruges kun ved IFR flyvninger d) På den frekvens der er i brug 4 / 12 58. Vedr. læselighedsskalaen betyder ”læser dig 3”? a) Læselig med vanskelighed b) Læselig c) Læselig af og til d) Ulæselig 5 / 12 50. Hvilken transponderkode vil være korrekt at anvende ved en situation hvor du sender en il-melding? a) 7500 b) 7600 c) 7700 d) Behold den kode du har på transponderen. 6 / 12 51. Et fly i en il-situation skal informere jordstationen om dette ved at bruge fraseologie a) ”MAYDAY” b) ”URGENCY” c) ”PAN-PAN” d) “HJÆLP” 7 / 12 60. Skal man kvittere for et generelt opkald a) Ja, men kun fra den kaldte station b) Ja, fra alle stationer i vilkårlig rækkefølge c) Nej d) Ja, fra alle stationer i samme rækkefølge som de er blevet adresseret 8 / 12 55. Hvis Roskilde Tower kalder op og siger “Nødtrafik afsluttet” er det tilrådeligt at: a) Overholde radiotavsheden b) Sende hver besked to gange c) Genoptage normal kommunikation med Roskilde Tower d) Vente med at sende til nødtrafikken er skiftet over til andre frekvenser 9 / 12 54. Angiv hvilken fraseologi du vil anvende i forbindelse med en medicinsk transport i indledningen a) AIR MEDICAL b) PAN PAN MEDICAL c) MEDICAL TRANSPORT d) MEDICAL, MEDICAL, MEDICAL 10 / 12 53. Hvem har myndighed ombord til at udsende en il-melding? a) Det ældste besætningsmedlem ombord b) Alle besætningsmedlemmer i cockpittet c) Fartøjschefen eller dennes stedfortræder d) Alle piloter ombord som er i tjeneste 11 / 12 52. Hvornår må man sende en il-melding? a) Når man føler behov for prioritet. b) Kun når man ser en anden der har brug for hjælp c) Når flyet og ombordværende er truet af fare, men ikke behøver øjeblikkelig assistance d) Når passagererne ombord er i en situation som angår disse personers sikkerhed, men som ikke kræver øjeblikkelig assistance 12 / 12 57. Frekvensen 121,5 MHz er : a) Den internationale nødfrekvens b) En regional UHF frekvens c) En frekvens for AIR TO AIR kommunikation ( INTERPILOT) d) En frekvens for trafikfly Your score is Radioprøve 6 1 / 12 71. Angiv hvordan du vil indlede et opkald i forbindelse med sikkerheden ang. et luftfartøj eller et andet fartøj, eller personer ombord eller i syne, men som ikke kræver øjeblikkelig assistance. a) MAYDAY MAYDAY, MAYDAY MAYDAY, MAYDAY MAYDAY. b) PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN. c) SE´CURITE´, SE´CURITE´, SE´CURITE´. d) PAN PAN, PAN PAN, PAN PAN, MEDICAL. 2 / 12 62. Før udsendelse skal piloten: a) Aflytte frekvensen for at undgå at bryde ind i igangværende kommunikation b) Sikre sig at flyet ligger vandret i luften c) Vente til tilladelse til kommunikation er givet fra lufttrafiktjenesteenheden d) Kontrollere at radioudstyret virker 3 / 12 66. Hvornår skal en pilot på et fly med radiofejl holde udkik efter synlige signaler: a) Altid under visuelle forhold b) Når anflyvning startes c) Når luftfartøjet udgør en del af lufttrafikken på en kontrolleret flyveplads d) Altid i nærheden af enhver flyveplads 4 / 12 64. Hvis kommunikationen er vanskelig og man ønsker hvert ord gentaget før næste ord siges er den korrekte fraseologi: a) ”Send hvert ord to gange” b) ”GENTAG GENTAG” c) ”GENTAG 2 GANGE” d) ”BREAK BREAK” 5 / 12 67. Du flyver over fladt landskab i FL 50. Hvor langt kan din VHF radio række? a) 80 NM b) 20 NM c) 120 NM d) 50 NM 6 / 12 70. Frekvensspektret er inddelt i flere områder, LF, HF o.s.v. Hvad er frekvensen for VHF området? a) 108.00 – 137.00 MHz. b) 30 – 300 kHz. c) 30 – 300 MHz. d) 300 – 3000 kHz. 7 / 12 72. Hvad bruges formlen 1,23 x √ højde til? a) Til at beregne rækkevidden af en VHF transmission. b) Til beregning af HF refleksionen. c) Til beregning af bølgelængden d) Til at beregne antallet af svingninger pr. sekund for et radiosignal. 8 / 12 61. Frasen ”NEGTIV” betyder: a) Det er ikke korrekt b) Se bort fra informationer c) Jeg gentager d) Annuller tidligere givet tilladelse 9 / 12 65. Hvad er kaldesignalet for en jordstation som yder lufthavns kontroltjeneste a) Ground b) Apron c) Tower d) Control 10 / 12 68. Hvordan udbredes radiobølger i VHF området? a) Som rum-bølger reflekteret af atmosfæren b) De har en tendens til at følge jordens krumning c) De udbredes som lyset i rette linier d) Jo højere frekvens, desto længere rækkevidde af transmissionen 11 / 12 63. Hvilke af følgende meldinger kræver tilbagelæsning? 1) Nedstig til 3000 fod 2) Vind 240 grader 15 knob 3) Drej til højre heading 210 grader 4) Reducer farten til 160 knob 5) Squawk 1723 6) Bremsevirkning dårlig a) 1-3-4-5 b) Alle c) 1-2-3-5 d) 1-3-4-5-6 12 / 12 69. Hvordan beregner man bølgelængden? a) Bølgelængde = 300 / QNH = [ ft. / min. ] b) Bølgelængde = 300.000 x frekvens i kHz = [ meter ] c) Bølgelængde = 30000 / frekvens i KHz = [ meter ] d) Bølgelængde = 300.000 / frekvens i MHz = [ meter ] Your score is Radioprøve 7 1 / 12 81. Hvilken fraseologi vil du bruge i forbindelse med fejl i radioens modtagerdel? a) ”INGEN MODTAGER” b) ”Sender blindt på grund af modtagerfejl” c) ”Sender blindt” d) Man skal kun stille transponderkoden 7600 A ind. 2 / 12 72. Hvad bruges formlen 1,23 x √ højde til? a) Til at beregne rækkevidden af en VHF transmission. b) Til beregning af HF refleksionen. c) Til beregning af bølgelængden d) Til at beregne antallet af svingninger pr. sekund for et radiosignal. 3 / 12 76. Hvis du kommer til at sende på en frekvens der er nødtrafik på, hvilken fraseologi kan du da forvente at høre? a) Stop udsendelse – MAYDAY. b) Ingen transmission. c) STILHED. d) MAYDAY STOP. 4 / 12 77. Hvordan beder man en station se bort fra en besked man har sendt? a) Ved at bruge frasen ” ignorer melding” b) Ved at bruge frasen ” annuller besked” c) Ved at bruge frasen ”forkert besked” d) Ved at bruge frasen ” misledende besked” 5 / 12 73. Hvordan forkortes kaldesignalet British Airways THCE. a) British Airways CE b) British Airways TH c) British Airways HCE d) Både a) og c) er rigtige. 6 / 12 82. Angiv hvilken af de følgende meldinger er meldinger vedr. flyvningens sikkerhed: a) Tower vi har brug for øjeblikkelig assistance til en passager med hjerteanfald. b) OOV QDM er 275. c) SAS 675 seneste vejr fra Århus er: Vind 250/16 sigtbarhed 550 meter….. d) WIK 768 drej til venstre inbound RAMME VOR. 7 / 12 74. Hvordan udføres et radiocheck korrekt? a) Der laves et opkald indeholdende: Stationens kaldesignal, eget kaldesignal, frasen ”Kontroller og angiv frekvens i brug”. b) Kun et autoriseret service center kan checke dit radioudstyr. c) Du kan spørge et andet fly,”hvordan læser du mig” d) Både svar a) og c) er korrekte. 8 / 12 83. Angiv korrekt fraseologi ved en ”blind udsendelse”: a) På grund af modtagerfejl jeg SENDER BLINDT. b) Jordstationens kaldesignal, eget kaldesignal, SENDER BLINDT PÅ GRUND AF MODTAGERFEJL, fuld positionsrapport, intentioner, tid og sted for næste opkald. c) Det er kun nødvendigt at stille 7600 A ind på transponderen og afgive positionsrapport hvert 30. minut. d) Jordstationens kaldesignal, eget kaldesignal, SENDER BLINDT PÅ GRUND AF MODTAGERFEJL, fuld positionsrapport, intentioner. 9 / 12 78. Hvordan ved man at en nødsituation er afsluttet? a) Enheden som har kontrolleret nødtrafikken vil sende frasen ” MAYDAY trafik er annulleret”. b) Enheden som har kontrolleret nødtrafikken vil sende frasen ”Nødsituation er ophørt” c) Enheden som har kontrolleret nødtrafikken vil sende frasen ” Nødtrafik afsluttet” d) Både a) og c) er korrekt. 10 / 12 79. Angiv nummer i prioritetsskalaen på VDF meldinger. a) VDF meldinger har lavest prioritet. b) VDF meldinger har 3. prioritet efter nød- og il- meldinger. c) VDF meldinger har 4. prioritet efter meldinger vedr. sikkerhed. d) Der eksisterer ikke nogen prioritering af meldinger. 11 / 12 80. Hvad står Q-koden QDM for? a) Sand heading der skal styres mod stationen. b) Magnetisk pejling af flyet i forhold til stationen. c) Magnetisk kurs der skal styres mod stationen. d) Sand pejling af flyet i forhold til stationen. 12 / 12 75. Angiv hvilke ting der skal læses tilbage: a) QNH, QFE, bane i brug, informationer og transponderkode. b) Tilladelser, instruktioner, informationer og transponderkode. c) Tilladelser, instruktioner, QNH/QFE, transponderkode, bane i brug. d) Ingen af de ovennævnte. Your score is Radioprøve 8 1 / 12 90. Hvad vil du gøre hvis du mener at du har en radiofejl? a) Lave et radiocheck b) Sende en positionsrapport indeholdende fraseologien ”sender blindt på grund af modtagerfejl” c) Squawke 7600 A d) Alle de ovennævnte svar er korrekte 2 / 12 83. Angiv korrekt fraseologi ved en ”blind udsendelse”: a) På grund af modtagerfejl jeg SENDER BLINDT. b) Jordstationens kaldesignal, eget kaldesignal, SENDER BLINDT PÅ GRUND AF MODTAGERFEJL, fuld positionsrapport, intentioner, tid og sted for næste opkald. c) Det er kun nødvendigt at stille 7600 A ind på transponderen og afgive positionsrapport hvert 30. minut. d) Jordstationens kaldesignal, eget kaldesignal, SENDER BLINDT PÅ GRUND AF MODTAGERFEJL, fuld positionsrapport, intentioner. 3 / 12 84. Hvilken af følgende meldinger har lavest prioritet? a) Stop udsendelse MAYDAY b) Cimber Dispatch fra Cimber 320 vi har brug for Ground Power for opstart c) OED anmoder om QDM d) Maersk 217 drej til venstre heading 330 for at undgå en CB foran dig 4 / 12 91. Meldingen ”O-BC tilladt at starte bane 03” er en: a) Melding vedrørende flyvningens regularitet b) Melding vedrørende flyvningens sikkerhed c) Il-melding d) Nød-melding 5 / 12 85. Angiv hvilken af følgende kaldesignaler der kan forkortes. a) N48939 b) MAERSK 567 c) Boeing SE THE d) Både a) og c) 6 / 12 86. Hvordan skal du sende dine meldinger i forbindelse med ”blind transmission”? a) Hver melding skal sendes 2 gange og indeholde tid for næste opkald b) Hvis jeg Squawker 7600 er det kun nødvendigt at sende blindt 1 gang. c) Der er ikke bestemte procedurer i forbindelse med at sende blindt. d) Det er kun nødvendigt at sende blindt hvis man ikke har transponder i flyet. 7 / 12 93. Meldingen ”OY-ABD QDM 225 GRADER” har: a) Lavere prioritet end meldinger vedr. flyvningens sikkerhed b) Højere prioritet end meldinger vedr. flyvningens sikkerhed c) Højere prioritet end il-meldinger d) Samme prioritet som meldinger vedr. flyvningens sikkerhed. 8 / 12 88. Hvad betyder standard udtrykket ”UNDERSØG”? a) Kontroller og bekræft rigtigheden ( hos udstederen ) b) Stil transponderen på mode C c) Jeg ønsker at returnere d) Ingen af ovennævnte 9 / 12 87. Hvordan kan man udregne rækkevidden af et VHF signal? a) Rækkevidde = Frekvens / √ lydens hastighed = [Nm.] b) Rækkevidde = 1,23 x √ højden i fod = [Nm.] c) Rækkevidde = Lysets hastighed x √ frekvensen = [Nm.] d) Rækkevidde = 1,23 x √ frekvensen = [Nm.] 10 / 12 92. Frasen ”ændret tilladelse” betyder: a) En ny tilladelse udstedes om kort tid. b) Der er lavet en ændring i en tidligere udstedt tilladelse og den nye tilladelse erstatter den tidligere tilladelse eller en del deraf. c) Der er lavet en ændring til den sidst givne tilladelse, tilføj denne til den sidst givne tilladelse d) Der er lavet en ændring til den første tilladelse og denne nye tilladelse erstatter alle før givne tilladelser. 11 / 12 89. Lufttrafik tjenesten giver trafik informationer. Hvilken kategori kommer disse meldinger under? a) Flyvningens regularitet b) Il meldinger c) Flyvningens sikkerhed d) Disse meldinger findes ikke i prioritetslisten 12 / 12 94. Du får en QDM på 180º. Hvad er din position i forhold til stationen. ( Ingen vind, variation 20º W)? a) Stik nord for stationen b) Stik syd for stationen c) NNW for stationen d) SSW for stationen Your score is Radioprøve 9 1 / 12 66. Hvornår skal en pilot på et fly med radiofejl holde udkik efter synlige signaler: a) Altid under visuelle forhold b) Når anflyvning startes c) Når luftfartøjet udgør en del af lufttrafikken på en kontrolleret flyveplads d) Altid i nærheden af enhver flyveplads 2 / 12 64. Hvis kommunikationen er vanskelig og man ønsker hvert ord gentaget før næste ord siges er den korrekte fraseologi: a) ”Send hvert ord to gange” b) ”GENTAG GENTAG” c) ”GENTAG 2 GANGE” d) ”BREAK BREAK” 3 / 12 42. Hvornår må man udsende en nødmelding? a) Når man føler behov for prioritet b) Kun når du ser en eller anden i nød. c) Når flyet og nogen ombord er truet af fare og der kræves øjeblikkelig assistance d) Når passagerer ombord er i en situation, som angår deres sikkerhed, men ikke kræver øjeblikkelig assistance. 4 / 12 75. Angiv hvilke ting der skal læses tilbage: a) QNH, QFE, bane i brug, informationer og transponderkode. b) Tilladelser, instruktioner, informationer og transponderkode. c) Tilladelser, instruktioner, QNH/QFE, transponderkode, bane i brug. d) Ingen af de ovennævnte. 5 / 12 98. Hvad er rækkevidden ca. på en VHF radio når man flyver i 1000 fod? a) Ca. 80 NM. b) Ca. 60 NM. c) Ca. 40 NM. d) Ca. 15 NM 6 / 12 55. Hvis Roskilde Tower kalder op og siger “Nødtrafik afsluttet” er det tilrådeligt at: a) Overholde radiotavsheden b) Sende hver besked to gange c) Genoptage normal kommunikation med Roskilde Tower d) Vente med at sende til nødtrafikken er skiftet over til andre frekvenser 7 / 12 47. Når en nødsituation er ophørt og der har været radiotavshed, kan denne ophæves med fraseologien: a) ”Normal kommunikation tilladt” b) ”Nødtrafik afsluttet” c) ”MAYDAY afsluttet” d) ”Frekvensen er åben igen” 8 / 12 68. Hvordan udbredes radiobølger i VHF området? a) Som rum-bølger reflekteret af atmosfæren b) De har en tendens til at følge jordens krumning c) De udbredes som lyset i rette linier d) Jo højere frekvens, desto længere rækkevidde af transmissionen 9 / 12 70. Frekvensspektret er inddelt i flere områder, LF, HF o.s.v. Hvad er frekvensen for VHF området? a) 108.00 – 137.00 MHz. b) 30 – 300 kHz. c) 30 – 300 MHz. d) 300 – 3000 kHz. 10 / 12 96. Hvad står forkortelsen ”AFIS” for? a) Automatic Flight Information Service. b) Aerodrome Flight Information Service c) Aerodrome Flashing Identification Signal d) Aeronautical Flight Information Service 11 / 12 67. Du flyver over fladt landskab i FL 50. Hvor langt kan din VHF radio række? a) 80 NM b) 20 NM c) 120 NM d) 50 NM 12 / 12 87. Hvordan kan man udregne rækkevidden af et VHF signal? a) Rækkevidde = Frekvens / √ lydens hastighed = [Nm.] b) Rækkevidde = 1,23 x √ højden i fod = [Nm.] c) Rækkevidde = Lysets hastighed x √ frekvensen = [Nm.] d) Rækkevidde = 1,23 x √ frekvensen = [Nm.] Your score is Radioprøve 10 1 / 12 58. Vedr. læselighedsskalaen betyder ”læser dig 3”? a) Læselig med vanskelighed b) Læselig c) Læselig af og til d) Ulæselig 2 / 12 96. Hvad står forkortelsen ”AFIS” for? a) Automatic Flight Information Service. b) Aerodrome Flight Information Service c) Aerodrome Flashing Identification Signal d) Aeronautical Flight Information Service 3 / 12 97. Når man transmitterer tal indeholdende komma f.eks. 122,5 skal: a) Ordet komma skal udtales hvis det efterfølges af 3 cifre. b) Ordet komma skal altid udtales. c) Ordet komma kan udelades hvis der ikke er fare for misforståelser. d) Må udelades mellem venlige piloter 4 / 12 47. Når en nødsituation er ophørt og der har været radiotavshed, kan denne ophæves med fraseologien: a) ”Normal kommunikation tilladt” b) ”Nødtrafik afsluttet” c) ”MAYDAY afsluttet” d) ”Frekvensen er åben igen” 5 / 12 98. Hvad er rækkevidden ca. på en VHF radio når man flyver i 1000 fod? a) Ca. 80 NM. b) Ca. 60 NM. c) Ca. 40 NM. d) Ca. 15 NM 6 / 12 95 Du får en QDM på 225º. Hvad skal din heading være for at flyve ind til stationen. (ingen vind)? a) 225º b) 045º c) 220º d) 040º 7 / 12 94. Du får en QDM på 180º. Hvad er din position i forhold til stationen. ( Ingen vind, variation 20º W)? a) Stik nord for stationen b) Stik syd for stationen c) NNW for stationen d) SSW for stationen 8 / 12 53. Hvem har myndighed ombord til at udsende en il-melding? a) Det ældste besætningsmedlem ombord b) Alle besætningsmedlemmer i cockpittet c) Fartøjschefen eller dennes stedfortræder d) Alle piloter ombord som er i tjeneste 9 / 12 38. Kaldesignalet N835LB kan forkortes til: a) November Lima Bravo b) November 5 Lima Bravo c) 3 5 Lima Bravo d) Både a) og b) er korrekte 10 / 12 59. Når man ”transmitterer blindt” skal følgende frekvens anvendes: a) Altid på 121,5 MHz b) Alle frekvenser på lufttrafik stationer skal anvendes c) Bruges kun ved IFR flyvninger d) På den frekvens der er i brug 11 / 12 99. Hvad betyder frekvensbeskyttelse? a) Frekvensen bruges i øjeblikket til nød korrespondance b) Frekvensen må kun aflyttes, der må ikke sendes på den ( ATIS VOLMET frekvens ) c) Man skal være over en vis højde og i en vis afstand før man må bruge frekvensen d) Frekvensen må kun anvendes indenfor angiven afstand og højde 12 / 12 10. En ilmelding indledes med: a) ”PAN” b) ”MAYDAY” gentaget 3 gange c) ”PAN-PAN” gentaget 3 gange d) ”MAYDAY-MAYDAY” Your score is Restart quiz